Hi,
I've been reading Joseph Jones' book, "Robot Programming: A Practical Guide to Behavior-Based Robotics", ISBN 0-07-142778-3.
I'm wondering if anyone here has experience building robots using the Behavior Based approach described in the book.
I'm trying to understand how the software for such a robot would be structured, the book is great for concepts and high level ideas,
but not much in terms of actually developing and implementing the software architecture for such a robot.
My target platform is NxOS, but if there's any examples using NXC or LeJOS it'd be a place to start getting some ideas.
I don't suppose NXT-G would easily support such an approach to robot programming.
Behavior-Based Robotics?
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Re: Behavior-Based Robotics?
Check http://www.roachnet.wordpress.com . He's done a lot of stuff on that, and also has some dowloads available
- Leon Overweel (aka. dimastero/ dimasterooo)
My blog: http://www.leonoverweel.com
Twitter: http://twitter.com/LayOn_OverWhale
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Re: Behavior-Based Robotics?
I'm using behaviour-based programs allready since thee old days of NQC.
This is a NQC program from 2004 which can easily be changed to NXC - I was about to do that for my current Tetrix Robot, but as the use of multithreaded Tetrix encoder reading is not possible, the project is stuck since a long while.
Here's my old NQC program, maybe it helps:
This is a NQC program from 2004 which can easily be changed to NXC - I was about to do that for my current Tetrix Robot, but as the use of multithreaded Tetrix encoder reading is not possible, the project is stuck since a long while.
Here's my old NQC program, maybe it helps:
Code: Select all
//Rasenmaeher
//"Case-sensitive" Version
//sowohl für Lego-Kleinmodell als auch das "große Original"
//-----------Compiler----------//
#define and && // da freut sich der Pascal-Programmierer ;-)
#define or ||
#define begin {
#define endif }
#define Maeher (OUT_B)
#define Aus Float
#define An OnFwd
//-----------2-Motoren-Antrieb----------//
#define CommNone -1 // Bewegung undefiniert
#define BewegStopp 0 // alle Mot. stoppbzw. float
#define BewegVor 1 // beide Mot. vor
#define BewegRueck 2 // beide Mot. zurück
#define BewegLiDreh 3 // Mot. gegenläufig links
#define BewegReDreh 4 // Mot. gegenläufig rechts
#define BewegLiBogen 5 // Mot. li steht, rechts dreht
#define BewegReBogen 6 // Mot. re steht, links dreht
#define BewegLiRueBogen 7 // Mot. li dreht rü, rechts steht
#define BewegReRueBogen 8 // Mot. re dreht rü, links steht
#define li 3
#define re 4
//----------- Widerstandswerte der Touch-Sensoren----------//
int RawBeide;
int RawLinks;
int RawRechts;
int RawMin;
int deltaRaw = 10; // Schwankungsbreite der Touch-Raw-Werte
//----------- Manöverzeiten ----------//
int Wendezeit ;
int PlusFahrzeit ;
int RueckFahrzeit ;
int T;
//-----------Licht-Sensoren----------//
int deltaLicht= 60; // Schwankungsbreite des Lichtwerts (Rasen-Grün)
//-----------Programmsteuerung----------//
int BumpTimout = 100; // Zeit des Vergessens...
int MaxThreadTime = 120;
// -----------------------------------------------------------------------
int vCruise; // Verhalten ohne Störung => geradeaus !
task cruise ()
{
vCruise=BewegVor; // aktiviert sich als unterste Ebene von alleine
PlaySound (SOUND_CLICK);
An (Maeher); // schaltet Relais für Mäh-Motor
while (true) {
Wait(20);
}
}
// -----------------------------------------------------------------------
int vAusweichen; // Verhalten bei Lichtwechsel (Untergrund)
int LichtMw_1, LichtMw_3; // Durchschnitts-Lichtwert für Rasen-Grün
int bumpcount;
int LastDir;
task ausweichen()
{
while (true)
{
if ((abs(SENSOR_1 -LichtMw_1) > deltaLicht) and // linker und
(abs(SENSOR_3 -LichtMw_3) > deltaLicht)) // rechter Untergr.
begin // verändert
PlaySound (SOUND_DOWN);
ClearTimer (0);
T=Timer(0);
vAusweichen=BewegStopp; Wait(20);
if (LastDir==li) // in entgegenges.
vAusweichen= BewegReDreh; // Richtung drehen
else vAusweichen= BewegLiDreh;
Wait(Wendezeit*3/2);
vAusweichen=BewegStopp; Wait(20);
do { // bis Untergr. OK !
vAusweichen=BewegRueck; Wait(Wendezeit*2);
if (LastDir==li) vAusweichen= BewegReRueBogen;
else vAusweichen= BewegLiRueBogen;
Wait(Wendezeit/5);
}
while ((abs(SENSOR_1 -LichtMw_1) > deltaLicht) or
(abs(SENSOR_3 -LichtMw_3) > deltaLicht)) ;
vAusweichen=BewegStopp; Wait(20);
vAusweichen=BewegRueck; Wait(Wendezeit*3);
vAusweichen=BewegStopp; Wait(20);
if (LastDir==li) vAusweichen= BewegLiDreh;
else vAusweichen= BewegReDreh;
Wait(Wendezeit*2);
vAusweichen=BewegStopp; Wait(20);
vAusweichen=CommNone;
endif
else
if (abs(SENSOR_3 -LichtMw_3) > deltaLicht) // rechter Untergr.
begin // verändert
PlaySound (SOUND_CLICK); // => nach links drehen
LastDir=li;
vAusweichen=BewegLiBogen; Wait(Wendezeit*2);
vAusweichen=CommNone;
endif
else
if (abs(SENSOR_1 -LichtMw_1) > deltaLicht) // linker Untergr.
begin // verändert
PlaySound (SOUND_CLICK);
LastDir=re; // => nach rechts drehen
vAusweichen=BewegReBogen; Wait(Wendezeit*3);
vAusweichen=CommNone;
endif
}
}
// -----------------------------------------------------------------------
int vWenden;
task wenden () // Verhalten beim Anstoßen vorn (Stoßstangen)
{ // und bei IR-Hindernis-Sensor-Signalen
while (true){
if ((SENSOR_2 >(RawBeide-deltaRaw)) and (SENSOR_2 <(RawBeide+deltaRaw)))
begin
bumpcount += 1;
PlaySound (SOUND_LOW_BEEP);
ClearTimer (0);
vWenden=BewegStopp; Wait(20);
vWenden=BewegRueck; Wait(RueckFahrzeit);
vWenden=BewegReDreh; Wait(Wendezeit*3);
if (bumpcount>4) Wait(PlusFahrzeit); //rausdrehen
endif
else
if ((SENSOR_2 >(RawLinks-deltaRaw)) and (SENSOR_2 <(RawLinks+deltaRaw)))
begin
PlaySound (SOUND_DOWN);
bumpcount += 1;
ClearTimer (0);
vWenden=BewegStopp; Wait(20);
vWenden=BewegRueck; Wait(RueckFahrzeit);
vWenden=BewegReDreh; Wait(Wendezeit*2);
if (bumpcount>4) Wait(PlusFahrzeit); //rausdrehen
endif
else
if((SENSOR_2 >(RawRechts-deltaRaw)) and (SENSOR_2 <(RawRechts+deltaRaw)))
begin
PlaySound (SOUND_FAST_UP);
bumpcount += 1;
ClearTimer (0);
vWenden=BewegStopp; Wait(20);
vWenden=BewegRueck; Wait(RueckFahrzeit);
vWenden=BewegLiDreh; Wait(Wendezeit);
if (bumpcount>4) Wait(PlusFahrzeit); //rausdrehen
endif
vWenden=CommNone;
}
}
// -----------------------------------------------------------------------
int vRueckAbbr;
task rueckAbbr ()
{ // Verhalten beim Rückwärts-Anstoßen
int wohin;
while (true){
if (SENSOR_2 < RawMin)
begin
PlaySound (SOUND_DOWN);
//Aus (Maeher); // Mähmotor aus
stop wenden;
vWenden=CommNone;
vRueckAbbr=BewegStopp; // erst abstoppen und dann
vRueckAbbr=BewegVor; Wait(2); // hintere Stoßstange entlasten
wohin=Random(2);
if (wohin==0) vRueckAbbr=BewegReDreh;
else vRueckAbbr=BewegLiDreh;
Wait(Wendezeit/2);
vRueckAbbr=BewegStopp;
Wait(MaxThreadTime); // warten, bis alle anderen Tasks durch sind
vRueckAbbr=CommNone; // zurück zur Tagesordnung!
An (Maeher);
ClearTimer (0);
vCruise=BewegVor;
start wenden;
endif
}
}
// -----------------------------------------------------------------------
int vNotStopp;
task NotStopp ()
{ // Verhalten bei Notstopp
int x;
while (true){
x= BatteryLevel();
if ((x<7500) or
((SENSOR_1< RawMin) and (SENSOR_2 <RawMin) and (SENSOR_3 <RawMin)))
begin // NOTSTOPP-BEDINGUNG: zuwenig Saft
// u/o alle Sensoren gleichz. gedrückt!
InitCommNone(); // alle Verhaltensvariablen auf CommNone
vNotStopp=BewegStopp; // MotorCommand erhält BewegStopp
// über arbitrate ()
Aus Maeher;
StopAllTasks ();
SetUserDisplay (x,0);
PlaySound (SOUND_DOWN);
Wait(20);
PlaySound (SOUND_LOW_BEEP); // Das war's ...!
endif
}
}
// -----------------------------------------------------------------------
task deepThought () // vergessen oder nicht ... ?
{
while (true){
T=Timer(0); // Timer-Wert (Stoppuhr) abfragen
if (T > BumpTimout) // nach TimeOut: Bump-Gedächtnis löschen
//begin
bumpcount=0;
//endif
}
}
// ===================================================================
int MotorCommand;
task arbitrate ()
{ // Hier werden die Verhaltens-Prioritäten festgelegt!
while(true) {
if (vCruise != CommNone) MotorCommand = vCruise; // niedrigste Pr.
if (vAusweichen != CommNone) MotorCommand = vAusweichen;
if (vWenden != CommNone) MotorCommand = vWenden;
if (vRueckAbbr != CommNone) MotorCommand = vRueckAbbr;
if (vNotStopp != CommNone) MotorCommand = vNotStopp; // höchste Pr.
MotorControl (); // MotorCommand erhält seinen Wert Event-gesteuert
// vom entsprechenden aktiven Task
} // MotorControl übernimmt dann die
// einfachsten Motorbefehle
}
sub MotorControl () {
if (MotorCommand == BewegVor) OnFwd (OUT_A + OUT_C);
else if (MotorCommand == BewegRueck) OnRev (OUT_A + OUT_C);
else if (MotorCommand == BewegLiDreh) {OnRev (OUT_A); OnFwd (OUT_C);}
else if (MotorCommand == BewegReDreh) {OnRev (OUT_C); OnFwd (OUT_A);}
else if (MotorCommand == BewegLiBogen) {Aus (OUT_A); OnFwd (OUT_C);}
else if (MotorCommand == BewegReBogen) {Aus (OUT_C); OnFwd (OUT_A);}
else if (MotorCommand == BewegStopp) Aus (OUT_A + OUT_C);
else if (MotorCommand == BewegLiRueBogen) {Aus (OUT_C); OnRev (OUT_A);}
else if (MotorCommand == BewegReRueBogen) {Aus (OUT_A); OnRev (OUT_C);}
}
// ===================================================================
task main ()
{
init();
initLego();
InitCommNone();
vNotStopp=CommNone; // Notstopp gesondert auf "undefiniert"
Calibrate();
start cruise;
start wenden;
start ausweichen;
start rueckAbbr;
start NotStopp;
start deepThought;
start arbitrate;
}
// ===================================================================
sub init ()
{
SetTxPower (TX_POWER_HI);
ClearMessage();
SetSensor(SENSOR_2, SENSOR_TOUCH); // Stoßstangen
SetSensorMode(SENSOR_2, SENSOR_MODE_RAW);
SetSensor(SENSOR_1, SENSOR_TOUCH); // Licht links
SetSensorMode(SENSOR_1, SENSOR_MODE_RAW);
SetSensor(SENSOR_3, SENSOR_TOUCH); // Licht rechts
SetSensorMode(SENSOR_3, SENSOR_MODE_RAW);
SelectDisplay(DISPLAY_SENSOR_3); // Digitalanzeige des Sensorwerts
bumpcount=0;
ClearTimer(0);
// (Standard) Großmodell: Init für Mikroschalter
RawLinks= 275; // 3,6 kOhm Mikroschalter: 275 - Lego: 295
RawRechts= 134; // 1,5 kOhm Mikroschalter: 134 - Lego: 178
RawBeide= 100; // beide Mikroschalter: 130 - Lego: 130
RawMin= 70; // 470 Ohm = Innenwid. Legoschalter
Wendezeit= 100 ; // Standard: Init Fahrzeiten für Groß-Modell
PlusFahrzeit= 200 ;
RueckFahrzeit= 400 ; // Fertig: Init für Großmodell
LichtMw_1=0;
LichtMw_3=0;
}
// ===================================================================
sub initLego () // (Lego:) Init für Lego-Sensoren,
{ // wenn Sensor-Stoßstange beim Start
PlaySound (SOUND_DOUBLE_BEEP); // nach Doppel-Beep gedrückt wird
Wait(100);
if (SENSOR_2 < 800)
begin // (Lego:) andere Schalter-RAW-Werte
do {
PlaySound (SOUND_CLICK); // warten, bis Stoßstange
Wait(10); // wieder losgelassen wird
} while (SENSOR_2 < 800);
RawLinks= 295; // 3,6 kOhm Mikroschalter: 275 - Lego: 295
RawRechts= 178; // 1,5 kOhm Mikroschalter: 134 - Lego: 178
RawBeide= 130; // beide Mikroschalter: 100 - Lego: 130
Wendezeit= 30 ; // Lego: kleinere Manöverzeiten
PlusFahrzeit= 60 ;
RueckFahrzeit= 120;
PlaySound (SOUND_DOWN); // Fertig: Init für Lego-Kleinmodell
endif
}
// ===================================================================
sub InitCommNone () // alle Verhaltensweisen auf "undefiniert"
{
vCruise=CommNone;
vWenden=CommNone;
vAusweichen=CommNone;
vRueckAbbr=CommNone;
}
// ===================================================================
sub Calibrate()
{
LichtMw_1= SENSOR_1;
LichtMw_3= SENSOR_3;
ClearTimer(0);
OnFwd (OUT_A + OUT_B + OUT_C);
do {
T=Timer(0);
LichtMw_1=(LichtMw_1+SENSOR_1)/2;
LichtMw_3=(LichtMw_3+SENSOR_3)/2;
Wait(20);
}
while (T<40); // 4 sek.
Aus (OUT_A + OUT_C); Wait(50);
ClearTimer(0);
OnRev (OUT_A + OUT_C);
do {
T=Timer(0);
LichtMw_1=(LichtMw_1+SENSOR_1)/2;
LichtMw_3=(LichtMw_3+SENSOR_3)/2;
Wait(20);
}
while (T<40); // 4 sek.
Aus (OUT_A + OUT_C);
ClearTimer(0);
}
Re: Behavior-Based Robotics?
Thanks everyone!
I was hoping to find some example of dynamic and/or hierarchical arbitration processing.
I guess it is best to try and keep it simple with a single level arbitration if possible.
I was hoping to find some example of dynamic and/or hierarchical arbitration processing.
I guess it is best to try and keep it simple with a single level arbitration if possible.
Re: Behavior-Based Robotics?
this IS the hierarchical arbitrate task:
Code: Select all
task arbitrate ()
{ // Hier werden die Verhaltens-Prioritäten festgelegt!
while(true) {
if (vCruise != CommNone) MotorCommand = vCruise; // lowest priority
if (vAusweichen != CommNone) MotorCommand = vAusweichen;
if (vWenden != CommNone) MotorCommand = vWenden;
if (vRueckAbbr != CommNone) MotorCommand = vRueckAbbr;
if (vNotStopp != CommNone) MotorCommand = vNotStopp; // highest priority
MotorControl ();
}
}
Re: Behavior-Based Robotics?
Hi Doc-Helmut,doc-helmut wrote:this IS the hierarchical arbitrate task:
}[/code]
Thanks, but I was referring to a multilevel arbitration scheme; in the book there is an example with a single level arbitrator with strict priorities (which would be similar to your example), and then there were diagrams of multiple arbitrators which feed from one to another in a sort of a hierarchy (i.e., lower level arbitrator output would not necessarily get triggered in the end if the higher level arbitrator decides otherwise (but without any concrete examples).
My comment implied that is was probably more of a research issue rather than something that most robot builders (at least, at this level) have to worry about, though some of your creations may need such arbitration schemes?
The other thing in terms of a framework, is whether it is practical to abstract the task prioritization to calling library functions instead of having to define a robot-specific arbitrate() function. That is more of a software abstraction issue, it may not be practical to actually implement it for the NXT due to memory / processing constraints. As a corollary, you can think of using C++ STL classes to implement linked lists instead of writing your own link list code; so having a library of functions to handle BBR configuration and arbitration would make it easier to write such programs. I'll have to take a closer look at the LeJOS and Thom Roach's stuff before deciding on this matter.
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